Zoals recentelijk aangekondigd heeft de USBC de regelgeving voor wat betreft het maximale onbalans van ballen aangepast per 01-01-2020. Na veel kritiek van federaties, pro shop houders en bowlers is er nu een overgangsregeling die ingaat op 01-08-2018, zodat iedereen ruim de tijd heeft zijn of haar materiaal te kunnen aanpassen voor de officiele ingangsdatum van 01-01-2020.

Deze regels zijn als volgt:

Ballen geboord/in gebruik vanaf 01-08-2018 mogen geboord worden met een balansgat en maximaal 1 ounce sideweight positief of negatief. Dit betekent dat van deze ballen uiterlijk 01-08-2020 de balansgaten zullen moeten worden gevuld om deze ballen legaal te laten zijn.

Ballen geboord/in gebruik vanaf 01-08-2018 mogen geboord worden zonder balansgat met maximaal 3 ounce positief of negatief sideweight. Dit betekent dat deze ballen al aan het nieuwe reglement voldoen dat ingaat op 01-01-2020 en dus niet meer aangepast hoeven te worden.

Alle ballen geboord tot 31-07-2018 met een balansgat dienen uiterlijk voor 01-08-2020 gevuld te zijn anders zijn deze ballen niet meer legaal om te gebruiken en dienen deze ballen door wedstrijdleiders illegaal en dus niet speelbaar te worden verklaard.